
Stephen Conroy recently gave, in Tony Abbot's words, a "bribe" to the three commercial 

TV networks by relinquishing two years of license fees that has cost taxpayers $250 

million. Before rushing to condemn this action, though, we must ask whether the 

government has a right to demand such money from the TV networks to begin with. 

Shouldn't we be applauding anytime the government reduces license fees? What should 

instead be condemned is that the government doesn't allow new entrants to use a part 

of the spectrum, thereby enforcing the monopolistic position of the incumbents. 

 

Introductory Comments By Luke McGrath, Mannkal Fellow 
 

Why Are Australian Taxpayers Forced to Pay Bribes? 
 

22nd February 

Mark Westfield 

 

Stephen Conroy’s decision to gift the three commercial television networks a $250 million two-

year break on their licence fees is a scandalous misuse of taxpayer funds at a time the federal 

government is searching for new revenue streams to service and repay the debt mountain being 

accumulated to fund the stimulus we never needed. 

 

Opposition leader Tony Abbott’s description of the fee holiday as a “bribe” is appropriate and he 

should never have backed away – there really is no other way to describe it in terms repeatable 

in mixed company.  

 

Kevin Rudd’s limp-wristed demand that Abbott provide evidence of bribery is rendered 

nonsensical by the mere fact that such a large amount of money is being gifted. Rudd and 

Conroy still cannot come up with a credible explanation to justify this transfer to the networks’ 

profits, thus guaranteeing an on-going political brawl – seen already in Joe Hockey’s 

pugnaciousness on the issue on Meet the Press on Sunday.  

 

And the opposition should be brawling – it is a bribe. 

 

It is also evidence of the formidable lobbying power of the commercial networks who, time and 

again, have persuaded gullible politicians of both sides to grant policy favours on a breathtaking 

scale (Backing the wrong media, February 15). 

 

This latest subsidy to the networks ostensibly to assist them in the transition to digital 

broadcasting harks back to December 1999 – more than 10 years ago – when Liberal 

Communications Minister Richard Alston gifted the networks (the ABC included) all the 

spectrum they would require for their digital broadcasting.  

 

This spectrum is amongst the most valuable commodity possessed by governments. The 

spectrum Alston gave away in 1999 could have been auctioned off for an estimated $2 billion (in 

the dollars of the day – probably $3 billion or $4 billion worth today). Rival media groups – News 

Ltd, Fairfax, the radio networks, and internet providers – who were expected to pay at auction 

for any spectrum they would need for their transition to digital, were outraged.  



 

The acceptance of this spectrum by the networks in 1999 should have been accompanied by a 

demand from the government that they move quickly to introduce digital services. That it took 

them 10 years, even with this huge subsidy, is testament to the arrogance and sense of 

entitlement these interests have. They also broadcast in almost every Australian home and 

whether the fear is justified or not, politicians are simply not prepared to take on this lobby. 

Instead, they just keep handing over taxpayers’ money. 

  

Alston believed in 1999 the coalition faced a tough re-election task in 2001 after the Howard 

government came perilously close to losing in 1998. After riding high in the polls for over two 

years, the Rudd government also faces suddenly an uphill battle to retain government this year 

if the sudden shifts in the polls recently are any indication.  

 

Sure the networks aren’t quite as profitable today as they were in 1999, mainly because Citicorp 

Venture Capital (known more commonly as CVC) and Kohlberg Kravis Roberts (aka KKR) hugely 

overpaid for their interests in the Nine and Seven Networks. The taxpayer shouldn’t be obliged, 

via a decision of government in an election year, to pay for these expensive commercial 

mistakes. 

 

The other reason network profitability for Nine and Ten at least is down is that the pay TV 

providers, Foxtel, Optus, and Austar, are gradually and inexorably taking market share with a 

diversity of programming and a number of commercial free channels. This sector has only 

recently become profitable after a decade or more of losing money hand over fist with no 

taxpayer handouts to ease the pain. 

 

Pay TV, radio, the internet sector, all media competitors to the commercial networks can 

legitimately ask: if it’s good enough for commercial TV, then why not us? 

 

News Ltd and its 25 per cent owned pay TV provider Foxtel are the angriest at this latest 

largesse. News and Foxtel were also mightily upset by Alston in 1999. 

 

There were no dictates from on high at the time, but most News Ltd journalists knew their 

bosses were unhappy (Lachlan Murdoch at the time) and didn’t do their careers any harm by 

directly or indirectly (through any one of a number of rival media comments at the time) 

attacking the Alston decision. 

 

News Ltd’s newspapers weren’t discouraged by government accusations at the time that News 

was being self interested. It was, but so long as the decision to gift the spectrum could not be 

justified – at least without imposing some tough conditions so he taxpayer got some benefit – 

News was able to take the high moral ground. I was working as a financial columnist at News at 

the time – a decade on it's difficult to remember whether News Ltd papers started looking for 

other issues on which to attack the government, but I wouldn’t be surprised if they did this time.  

 

The latest 'generosity', as in 1999, will allow the networks to continue on their merry way, at 

their own time, and leave the government scrambling around to justify the unjustifiable. 

 
Mark Westfield is the author of The Gatekeepers, The Global Media Battle to Control Australia’s Pay TV 

(Pluto Books, 2000), and a former advisor to Malcolm Turnbull. 


